söndag 6 april 2014

Hanami

Hanami, absolut största höjdpunkten på året! Man väntar i 51 veckor på att körsbärsblommorna ska slå ut i full blom för att under ca 1 vecka njuta av de vackra träden tillsammans med vänner, god mat och nåt gott att dricka! 

För er som vill veta mer kan ni ta er en titt på denna:


För en sak som kanske är svårt att förstå när man inte sjäv har upplevt det är att tiden för när körsbärsträden blommar är kort! Från dess att de börjar blomma är det på sin höjd max 2 veckor som dessa träd låter sig beundras innan alla fina blommor till största delen har trillat av. Jag minnns så väl första gången detta slog mig, då jag som många andra trodde att blomningen pågick under hela våren...

Gifu 2011
Att tiden för blomning är så kort är en av anledningarna också till att det är en stor hysteri och planering kring tidpunkten för full blom. Jag skulle vilja påstå att det rapporteras nogrannare kring tidpunkten för full blom än vädret, och detta börjar redan långt innan det är dags! 

I år var full blom beräknad runt 4-5 April i Tokyo trakten och rapporten stämde ganska bra! 2 April skulle jag och flera jag känner vilja påstå att det blommade som mest för att sedan på torsdagen den 3 sakta börja falla av likt små rosa snöflingor. 

Dock hände något som bara inte får hända! 
Vädret och tidpunkten för full blom var inte överens! Den 3:e ösregnade hela dagen, likaså den 4:e som dessutom bjöd på en rejäl storm på kvällen. Detta gjorde att min Hanami den 4:e blev inställd såklart, men dessutom hade mycket av de fina blommorna blåst av på lördagen och tidsspannet för att njuta av dessa vackra träd förkortades avsevärt! 

I vilket fall som helst så var det fint vädet på lördagen så den planerade Hanamin med gänget från flatbaren blev av och turen var med oss! Tokyos träd var inte lika sargade efter stormen som de i Omiya!  Jag och Kai började nämligen dagen med att möta upp min kollega Muramatsu för att gå på teceremoni och träden vid tehuset hade förlorat nästan hälften av sina blommor. 

Vid Hanami hör det till att alla tar med sig dricka och mat, som knytis, som man avnjuter på filtar under trädkronorna. De flesta hade med sig köpt mat men bortskämd som jag e för tillfället hade min duniga lilla tillfälliga husfru ägnat hela fredagen till att göra i ordning den grymmaste picknicklådan! 
Pickniklåda made by Kai

Shakuji-koen

Alla har samlats för att beundra den vackra
blommningen!
Då detta var barägarens födelsedag var det planerat en överraskningsfest på baren på kvällen men vi hade några timmar till övers innan dess så vi drog iväg några timmar på karaoke och kraxade oss hesa för allt vi var värda!

Det var en grymt rolig dag och det var väldigt skoj att träffa alla från baren i en annan miljö! 
Både jag och Kaori (en av bartenderersna) har bestämt att nästa gång ska vi dra ihop alla och gå och bowla! 

1 kommentar:

  1. Vilken väldans massa smaskens hon hade rott ihop åt er. Härligt att sitta ute och äta dessutom. /B

    SvaraRadera