torsdag 13 februari 2014

Alla hjärtans dag

Då var den dagen åter kommen, dagen då alla som har någon de håller kär, blir super övergulliga och romantiska. Det är bra att man gör något extra och visar vad man känner och tycker, men jag kan tycka att vi behöver göra det mer än en dag per år kanske.

För oss som inte har någon kan denna dagen vara en pest och pina, framförallt om man saknar att ha någon, då kan det bli jobbigt att omges av all romantisk kärleksstämning som uppstår. Detta år känns helt okej, jag har blivit egoist och hittat saker som jag vill fokusera på och brinner för så är nöjd att spendera morgondagen med lite vänner, om inte alla tåg ställs in imorgon pga snö.

Alla hjärtans dag finns nog världen över men den kan se olika ut beroende på vart man befinner sig. Vi kan ta mitt kära Japan som ett exempel, mest för att det är det enda landet jag har att jämföra med, haha!

På alla hjärtans dag så är det tjejerna som ger killarna choklad,
Killarna ger ingenting, de tar bara emot.

Men, det är självklart inte så simpelt som att bara ge choklad! Det finns nämligen två typer av choklad som man ger på Alla hjärtans dag.
  • Giri-choco (Courtesy chocolate)
    Choklad som man mer eller mindre är tvingad att ge av artighetsskäl men man har inget romantiskt intresse i personen man ger denna, oftast billiga, choklad till. Ges oftast till manliga kollegor, bekanta m.fl.
  • Honmei-choco (chocolate of love eller true feeling chocolate)Denna choklad ges som ni förstår på namnet till någon som man tycker om speciellt, t.ex sin pojkvän eller make. Det kan även ges som en kärleksförklaring till någon som man har en crush på men inte har vågat berätta det för. Denna choklad är oftast dyr, eller ännu bättre upp, hemmagjord. Hemmagjord choklad lägger givetvis mer vikt till "love" då personen som ger har lagt ner tid och känslor.
Så. männen då? Ska de bara sitta där och bli bortskämda med en massa choklad?
Ja, så är det faktiskt! Fram tills den 14 Mars, för då kommer något som heter White Day. På White Day ska alla de män som fått choklad, oavsett Giri eller Honmei, återgälde gåvan genom att ge tillbaka till den/de kvinnor de fick choklad ifrån.

Förut var det verkligen mer att man gav tillbaka vit choklad men nu förtiden så ges männen både mörk och vit choklad, underkläder, smycken osv. För lite orättvist e det nog ändå för de stackars männen! De är nöjda med choklad på alla hjärtans dag men de flesta kvinnor, i alla fall flickvänner, vill hellre ha presenter än choklad på White Day. Och det finns en generell regel som kallas för Sanbai-gaeshi (triple return) och som innebär att gåvan som ges tillbaka bör kosta 2-3ggr mer än priset på gåvan de själva fick på alla hjärtans dag.

Själv har jag redan gjort min hemmagjorda choklad, men då jag detta är inte har någon "special someone" valde jag att dedikera min kärleksfulla choklad till mina närmaste vänner!
Självklart har jag förberett min Giri-choco som jag kommer att ge mina kollegor imorgon. Dock är det inget tvång på mitt företag men jag tycker om mina kollegor och ger dem mer än gärna lite extra uppskattning! Även om vi normalt sätt alla är generösa och bjuder på saker.

Carros chokladfabrik!






2 kommentarer:

  1. Som tur är så fick jag en chokladbit av TP idag annars har jag väl blivit vansinnig när jag läst det här inlägget.
    Dina kamrater har tur som får fin hemgjord choklad. Det kanske är något att slå sig på......att bli chokladgottistillverkare. Du kan ju bygga upp en liten industri där borta i Japan.
    Provsmakningen skall dock ske hemma i Svedala.....av mig. Åh vilken härlig framtid jag ser *tugg tugg mums mums* /B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är du som borde ge choklad till TP :p

      Hade velat ge min hemmagjorda choklad till fler, finns många kandidater som förtjänar den, men det blev bara några få. Men ha tålamod du, du kommer få så du bli tjock nog till sommaren!

      Radera